Storytelling

"Deze

” src=”https://sprekenleren.nl/wp-content/uploads/2017/05/storytelling-300×139.png” alt=”” width=”300″ height=”139″> Deze presentatietraining leert je hoe  je positieve invloed kunt hebben op je toehoorders. Storytelling is één van de belangrijkste en wellicht moeilijkste vaardigheid in het presenteren voor publiek.

Leer presenteren met maximale invloed op je toehoorders

De nachtmerrie van elke spreker of presentator is een publiek dat overal mee bezig is, behalve met jouw verhaal of boodschap.

Mensen die met elkaar gaan zitten praten waardoor het lijkt dat je in de lucht spreekt; of in ieder geval niet interessant genoeg voor hen bent. Al je goede voorbereiding ten spijt, mensen luisteren niet omdat jij je zo goed voorbereid hebt. Presenteren is een vak.

Met deze maatwerk presentatietraining leer je hoe je aandacht krijgt, vasthoudt en beïnvloedt.

Als je de aandacht van mensen wilt hebben en vasthouden is er geen betere manier te verzinnen dan het inzetten van een goed verhaal.

Om als presentator onthouden te worden, is het vertellen van een toepasselijk verhaal een krachtige manier om dat doel te bereiken.

Verhalen prikkelen de fantasie van de toehoorders en maken dat zij zich bij jou en jouw boodschap betrokken voelen. Als je je presentatievaardigheden wilt verbeteren dan is storytelling een vaardigheid die je je zelf zeker eigen wil maken.

Je zult leren hoe je daardoor een maximale invloed zult hebben op je toehoorders. Deze presentatietraining leert je de kneepjes van dit prachtige vak.

Storytelling een onmisbare presentatie vaardigheid 

Een verhaal, wanneer goed verteld, maakt dat mensen zich met jouw boodschap kunnen identificeren en zelfs van jou als spreker gaan houden. Hier zijn meerdere redenen voor.

Het heeft te maken met het feit dat het vertellen van verhalen zo oud is als de mensheid zelf. Het luisteren naar verhalen wordt ervaren als ontspannend en leerzaam. De verhalenverteller wordt gezien als een kostbare figuur van wie men iets kan leren.

Men koestert stiekem het idee dat hier iets te leren valt.

Mensen voelen zich bevoorrecht aanwezig te zijn bij een gelegenheid waar een verhaal wordt verteld. Het geeft een gevoel van exclusiviteit, van ‘goed bezig’ zijn, en draagt zelfs bij aan gevoelens van geluk. Er is dus geen idealer klimaat te bedenken om belangrijke boodschappen over te dragen op het hart en de geest van je luisteraars.

Wanneer het verhaal dan ook nog op een goede manier verteld wordt, is er een grote kans dat de lessen die jij als spreker over de bühne wilt brengen mee naar huis genomen worden.

Een verhaal op een goede manier vertellen is één van de meest krachtige presentatievaardigheden die er zijn. In deze presentatietraining leer je hoe je deze vaardigheid zo inzet, dat deze maximaal bijdraagt aan de kern van je boodschap.

Hoe zet je storytelling in als een presentatievaardigheid?

Ongetwijfeld is het je opgevallen dat het niet iedereen als vanzelfsprekend lukt een nog op een goede manier te vertellen.  Sommige mensen vertellen de clou van een mop voordat de spanning is opgebouwd.

Om die reden is het van groot belang om vóórdat je een verhaal onderdeel van je boodschap maakt, eerst goed over de volgende drie aspecten na te denken:

1)    Hoe zit het verhaal zelf, dus los van je boodschap, precies in elkaar? Wat maakt het interessant, waar zit de spanning of het conflict precies? Hoe laat je dat goed uitkomen? Hoe zou je de clou formuleren als je het verhaal ‘stand alone’ zou vertellen?

2)    Daarna is het goed om na te denken over de reden waarom jij nu juist dit verhaal wilt vertellen. Waarom is het zo bruikbaar in jouw boodschap? Want die bruikbaarheid bepaalt welk onderdeel je wilt benadrukken of zelfs wilt uitvergroten. Deze bepaalt tevens de volgorde van de gebeurtenissen waarover je vertelt.

3)    Na het verhaal komt het punt dat je onder de aandacht wilt brengen en dat door het verhaal wordt geïllustreerd. Hoe verbindt je jouw punt aan de clou van het verhaal?

Hoe duidelijker en directer je in staat bent die twee dingen aan elkaar te koppelen, hoe groter de kans dat de boodschap onthouden wordt.

Geen entertainment – maar emotionele betrokkenheid  

Sommige sprekers maken de fout het publiek met een verhaal te amuseren maar laten na het doelpunt te scoren.

Een prachtige actie van een voetballer voor de goal is mooi om naar te kijken, maar alleen doelpunten tellen voor de uitslag.

Dat geldt voor verhalen vertellen ook.

Laat je niet verleiden om je door het succes van je verhaal je af te laten leiden van het doel dat je voor ogen staat. Maak er door je succes geen half werk van. Het serieuze werk dat komt na het gelach, is niet een anticlimax van je verhaal, maar de kers op de taart.

Het is de emotionele betrokkenheid van je publiek die jij met je verhaal hebt gecreëerd. Daardoor kun je nu oogsten in een klimaat waarin je je boodschap onvergetelijk maakt.

Wanneer je deze presentatietraining hebt afgerond, zul je nooit meer in het onzekere verkeren over jezelf en over je boodschap.

Je weet dan hoe je op een authentieke manier je boodschap in het hart van je toehoorders kunt laten landen.

Kies altijd voor maatwerk

Dan nog deze tip: geef je alleen op voor een training nádat je met de trainer persoonlijk kennis gemaakt hebt.

Overtuig je ervan dat hij jouw behoeften begrijpt en dat dit de presentatietraining is die je zoekt. Vraag daarom altijd een een kosteloze intake aan.

Het je eigen leren maken van deze krachtige spreektechnieken gaat je veel plezier opleveren. Mail mij of bel mij voor een vrijblijvend intakegesprek voor deze presentatietraining op info@sprekenleren.nl of bel op 06 16 094 322.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *